Allmänna villkor Ventilationsarbeten
1. Allmänt
Ventimera AB, 559518-2931, (”Ventimera”) strävar efter att hjälpa villaägare att få ett bättre inomhusklimat med friskare luft och sänkta energikostnader. Ventimera hjälper kunder med ventilation, Isolering och mögelbehandling.
Dessa allmänna villkor gäller för avtal mellan **Ventimera AB** (nedan kallat "Säljaren") och privatpersoner (nedan kallad "Kunden") avseende försäljning och montering av ventilationslösningar, mögelbehandling och isolering.
2. Beställning och avtal
2.1. Ett bindande avtal uppstår när Kunden skriftligen godkänner offert eller beställning.
2.2. Säljaren förbehåller sig rätten att anlita en underentreprenör för montering och installation.
2.3. Säljarens kunder består uteslutande av privatpersoner och därför gäller konsumenttjänstlagen för Uppdraget som omfattas av Avtalet.
3. Leverans och montering
3.1. Leverans sker enligt överenskommen tidsplan. Preliminärt datum anges i Avtalet och fastslås sedan genom dialog mellan Kunden och Säljaren och bekräftas skriftligen av Säljaren. Eventuella förseningar meddelas Kunden så snart som möjligt.
3.2. Montering utförs av en av Säljaren anlitad underentreprenör enligt gällande branschstandarder.
3.3. Kunden ansvarar för att ge tillträde till installationsplatsen vid överenskommen tidpunkt samt att flytta bohag och andra föremål så att arbetsplatsen är i ett sådant skick att beställt arbete enligt Avtalet kan utföras.
3.4. Om Kunden får förhinder eller annars vill ändra överenskommet startdatum åtar sig Kunden att meddela Säljaren detta senast en vecka före aktuellt datum, varefter Kunden och Säljaren gemensamt träffar en överenskommelse om nytt datum.
3.5. Om Kunden senare än en vecka innan överenskommet startdatum infaller meddelar att Kunden önskar ändra/flytta aktuellt startdatum kan Säljaren komma att framställa krav mot Kunden motsvarande den förlust Säljaren gör till följd av att Säljaren underlåtit sig att ta på sig annat arbete eller på grund av att Säljaren på annat sätt har inrättat sig efter Uppdraget. Vid situationer i enlighet med ovan har säljaren även rätt till skälig tidsförlängning.
3.6. Om Kunden meddelar att denne önskar ändra/flytta aktuellt startdatum i enlighet med 3.4. bestämmer Parterna gemensamt ett nytt startdatum vilket bekräftas skriftligen av Säljaren.
3.7. Äganderätten till produkterna övergår till Kunden först efter full betalning.
3.8. Kunden har ångerrätt i enlighet med distansavtalslagen och har således rätt att frånträda Avtalet genom att meddela Säljaren skriftligen inom 14 dagar från den dag då Avtalets ingås. Formulär för detta återfinns på www.ventimera.se
3.9. Force Majeure
Säljaren ansvarar inte för förseningar eller hinder på grund av omständigheter utanför Säljarens kontroll, såsom naturkatastrofer, strejker eller transportstörningar. Skadestånd på grund av Säljarens dröjsmål eller fel i Uppdraget ska aldrig kunna omfatta förlust i näringsverksamhet.
4. Tillägg och ändringar av produkter och tjänster
4.1. Kunden har rätt att begära tillägg och ändringar i Uppdraget om kunde uppmärksammat något som den önskar tillägga.
4.2. Säljaren har då rätt att göra avbrott i utförandet av det ursprungliga Uppdraget i avvaktan på återkoppling från Kunden avseende av Kunden och Säljaren uppmärksammade tilläggsarbeten.
4.3. Vid ändrings- och tilläggsarbeten överenskommer Kunden och Säljaren innan påbörjan av något tilläggsarbete gemensamt ett fast pris för dessa tillkommande/ändrade åtgärder. Fakturering av sådana arbeten sker tillsammans med faktureringen av den ursprungliga beställningen och specificeras på fakturan.
5. Pris och Betalning
5.1. Priset anges i offerten och inkluderar material och arbete om inte annat avtalats.
5.2. Betalningsvillkor 10 dagar efter utfört arbete. Vid försenad betalning kan dröjsmålsränta och påminnelseavgift tillkomma enligt räntelagen.
5.3. Säljaren har rätt till en faktureringsavgift om 55 kronor per utställd faktura/påminnelsefaktura.
5.4. Säljaren förbehåller sig rätten att fakturera direkt vid utebliven grön teknik eller nekat ROT-avdrag
6. Reklamation och Garanti
6.1. Kunden ska kontrollera leverans och installation vid mottagande. Eventuella fel ska reklameras skriftligen inom 14 dagar.
6.2. Säljaren lämnar garanti enligt gällande lagstiftning. Garantin omfattar inte fel orsakade av felaktig användning, bristande underhåll eller yttre påverkan. Garantin omfattar aldrig montage av produkter Kunden själv införskaffat.
6.3 Säljaren förbehåller sig rätten att inspektera och utvärdera eventuella garantianspråk innan åtgärder vidtas samt rätten att, för det fall sådan inspektion visar att anspråket inte omfattas av garantin, ta betalt enligt Säljarens ordinarie debitering för platsbesök och åtgärder.
6.4. Garantitiden löper från fakturadatum.
7. Ansvarsbegränsning
7.1. Säljaren ansvarar endast för direkta skador orsakade av uppsåt eller grov vårdslöshet. Indirekta skador såsom produktionsbortfall eller inkomstförlust ersätts ej.
7.2. Underentreprenören är ansvarig för monteringen, och eventuella anspråk på grund av installationsfel hanteras direkt med denne.
7.3. Vid installation av ventilation erhålls produktgaranti från aktuell leverantör av ventilationsutrustningen och i enlighet med dennes vid var tid gällande garantivillkor.
7.4. Garantin gäller inte för montage i miljö som är påverkad av övertryck/undertryck i Kundens hus.
7.5. Säljaren ansvarar inte för värdeföremål eller för Kundens nycklar om Kunden väljer att ge Säljaren tillgång till Kundens hus genom att
-
lämna ut nyckeln till tredje man eller
-
Lämna nyckeln gömd vid fastigheten eller liknande förfarande.
7.6. Säljaren samt underentreprenörer innehar en för branschen relevant ansvarsförsäkring för den verksamhet som omfattas av Avtalet.
8.Tvistlösning
8.1. Tvister ska i första hand lösas genom dialog mellan parterna. Om en lösning inte kan uppnås avgörs tvisten enligt svensk lag i närmsta tingsrätt.
8.2. Genom att godkänna offert eller beställning bekräftar Kunden att denne har tagit del av och accepterat dessa villkor.
9. Personuppgifter
9.1. Kunden ger Säljaren rätt att registrera och på andra sätt behandla samtliga kundens personuppgifter.
9.2. Behandling av sådana personuppgifter får enbart ske i den utsträckning det är nödvändigt för att Säljaren ska kunna fullfölja sina åtaganden och sitt ansvar i Uppdraget och enligt Avtalet.
9.3. Säljaren behandlar personuppgifter i enlighet med vid var tid gällande integritetspolicy vilken finns tillgänglig på www.ventimera.se